ΝομοΣοφία

φιλοσοφία, ιστορία, πολιτική, δίκαιο

κατάχρηση εξουσίας

leave a comment »

cebeceadcf81cebeceb7cf82αγριότητα[1]

 

Ενώ ο Ξέρξης αναχωρούσε με τον πολυάριθμο στρατό του για την Ελλάδα, παρουσιάστηκε μπροστά του ο Πύθιος από τη Λυδία, ο οποίος τον είχε ευεργετήσει αρκετά. Γι’ αυτό λοιπόν πήρε το θάρρος και του είπε :

 

         Δέσποτα, θέλω να σου ζητήσω κάτι που για σένα είναι μικρό, ενώ για μένα είναι μεγάλο.

         Πες μου τί θέλεις και δεν θα σου το αρνηθώ, απάντησε ο Ξέρξης.

 

Ο Πύθιος τότε συνέχισε ως εξής :

 

         Βασιλιά, έχω πέντε γιούς και τους παίρνεις όλους μαζί σου. Σε παρακαλώ, άσε σε μένα το γέρο έναν, τον μεγαλύτερο, για να με φροντίζει, και πάρε μαζί σου τους άλλους τέσσερις, με το καλό[2].

 

Η αντίδραση του Ξέρξη στην παράκληση του πατέρα μάς θυμίζει την παροιμιώδη φράση «ποιος είδε τον Θεό και δεν τον φοβήθηκε». Άστραψε και βρόντηξε ο πανίσχυρος βασιλιάς[3] :

 

         Κακέ άνθρωπε, φώναξε, εγώ παίρνω μαζί μου τα παιδιά μου, τους αδελφούς μου, τους οικείους μου και τους φίλους μου, και πάω να παίξω τη ζωή και το θρόνο μου «κορώνα – γράμματα», και συ τολμάς να σκεφθείς το παιδί σου, ενώ έπρεπε να με ακολουθήσεις εσύ και όλη η οικογένειά σου ; Μάθε λοιπόν ότι ο θυμός μου εναντίον σου έχει ξεχειλίσει, αλλά, επειδή κάποτε με ευεργέτησες, δεν θα τον εξαντλήσω ολόκληρο επάνω σου. Γι’ αυτό σε σένα και στους τέσσερις γιους σου χαρίζω τη ζωή, αλλά για την αναίδειά σου θα πληρώσεις με τη ζωή του ενός, τον οποίο υπεραγαπάς !

 

Και ήταν ιδιαίτερα άγριος ο τρόπος με τον οποίο σκότωσε τον γιό του Πύθιου.

 

Ηροδότου Ιστορία, Ζ, 38-39


[1] Ευάγγελου Κ. Μιλλεούνη, «Ιστορίες από την Ιστορία», σελ. 73, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2000.

[2] «Ω βασιλεύ, εμέ ες τόδε ηλικίης ήκοντα οικτείρας των μοι παίδων ένα παράλυσον της στρατιής τον πρεσβύτατον …» (38).

[3] «Κάρτα τε εθυμώθη ο Ξέρξης και αμείβετο τοισίδε» (39).

Written by nomosophia

8 Δεκέμβριος, 2008 στις 14:58

Αναρτήθηκε στις Ιστορία

Σχολιάστε

